!!! Klik op de foto's of op de links voor meer foto's !!!
Klik hier
voor overzicht en meer info over bezochte camperplaatsen
|
Emiglia Romagna vormt een scheiding tussen het koude noorden van de Alpen en het warme mediterane zuiden. Het is een welvarende streek met historische steden, een rijke industrie en bloeiende landbouw dankzij de vruchtbare Povlakte. De regio is ook bekend voor de bouw van de snelle auto's Ferrari en Maserate. |
Ivoren troon Piazza del Popolo Mozaïek Basilica di San Apollinare Nuove |
Zaterdag, 4 juni - Ravenna - De stad van de Mozaïek 10.00 u en lekker warm: We pedaleren naar Ravenna dat zo'n tien kilometer van de camping ligt. Ravenna is fietsvriendelijk. Veel straten zijn autoarm of autovrij. De stad is vooral bekend om zijn vroegchristelijke en Byzantijnse kunst, maar in het bijzonder om zijn mozaïeken. Acht gebouwen van Ravenna staan sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van Unesco.Door de Porta Sisi rijden we het historisch centrum binnen. Bij het eerste van de acht opmerkelijk monumenten, het Orthodoxe Battistero Neoniano, kopen we een ticket voor de Toer van de Mozaïeken (kost 11,50 euro). Het achthoekige baptisterium uit de 5de eeuw is prachtig en rondom versierd met mozaïeken. Vlakbij ligt het Museo Arcivescovile met de Cappella di San Andrea. Bij de streng bewaakte, kostbare kunstwerken die tentoon gesteld zijn, valt ons vooral de ivoren troon van Aartsbischop Maximianus op. Het volgende bouwwerk is de 16de-eeuwse Basilica di San Vitale met het Mausoleo di Galla Placida. We kijken onze ogen uit op de byzantijnse mozaïeken! Op het gezellige Piazza del Popolo nemen we middagpauze. En dan ... weer op weg. Het Battistero degli Ariani is weer een achthoekige doopkapel. Het beroemdste aan de kapel is het mozaïek op het plafond waarop de doop van Jezus door Johannes de Doper wordt afgebeeld. De prachtige Basilica di San Apollinare Nuove sluit onze mozaïekenronde af. Het Mausoleo di Teodorico en de Basilica di San Apollinare in Classe zijn ook interessant om te bezichtigen. Ze liggen buiten de stad en zijn te doen met de camper want er zijn camperplaatsen voorzien. Dat wordt iets voor een andere keer. Ravenna en zijn mozaïeken: een bezoek meer dan waard! Dag 35 - Overnachting: Punta Marina Terme, Camping Adriano Village |
Ravenna: Mozaïek in de Basilica di San vitale
Dinsdag, 6 juni Bewolkt en minder heet. We peddelen nog een keertje richting Marina di Ravenna, nemen het veerpont naar Porto Corsini en rijden verder tot het natuurgebied Pialassa della Baiona. Het was onze bedoeling eromheen te fietsen. Een dreigend onweer maakt dat we weer eens full speed terugkeren naar de camping. Het geweld breekt pas los als we knus en veilig binnen zitten.Dinsdag, 7 juni - Marina di Ravenna 8.00 u, 21°C en donkergrijze lucht: Volgens de weerberichten wordt dit de natste dag van onze vakantie en dus noodgedwongen een rustdag, een thuisblijfdag.Dagen 36, 37 en 38 - Overnachting: Punta Marina Terme, Camping Adriano Village |
Woensdag, 8 juni - Van Punta Marina Terme naar Lido di Scacchi 8.00 u, 20°C en helderblauwe lucht. De zon is terug!Tijd om te verhuizen. Camping Kaiwan Village florenz in Lido di Scacchi ligt aan zee. Hoewel voor een strandvakantie moet je hier niet zijn. De Adriatische kust is sterk vervuild. Interessanter zijn de plassen en moerassen van de Podelta. Op drie kilometer van de camping ligt Porto Garibaldi, een vissersdorp dat gegroeid is rond de haven. Op de pier staan kruisnetten zoals trouwens bij iedere plas in deze waterrijke omgeving. Vissersboten varen de haven in en uit met een vlucht meeuwen in hun kielzog. De vangst wordt direct overgeheveld naar wachtende koelwagens op de kade. Hier en daar kan versgevangen vis rechtstreeks van de visser gekocht worden. Het is een hele bedrijvigheid. Van de haven vertrekken dagelijks schepen voor een tocht langs de Adriatische kust naar de Po-Delta, naar de Valli di Comachio, naar de salines en natuurgebieden, naar het paradijs van de watervogels. Zelf willen we dit grotendeels met de fiets verkennen. Dag 39: 43 km |
Vissersboten in Porto Garibaldi Vangst overhevelen naar koelwagens |
Donderdag, 9 juni - Comacchio en Valli di Comacchio 8.00 u, 18°C en Laura is van de partij samen met wat schapenwolkjes. Vandaag staat een bezoek aan Comacchio op het programma. Comacchio is gebouwd op dertien eilandjes die door bruggen met elkaar verbonden zijn.Bij de eerste brug in het historisch centrum moeten we ons vehikel achterlaten. In de kanalen liggen bootjes te wachten op toeristen. Restaurants en terrassen, op een boot of op palen boven het water hangend, bepalen de sfeer. Op het menu staan typische lokale gerechten zoals zeekreeft, oesters, garnalen, mosselen, Sint Jacobsschelpen en vooral paling. Het is hier rustig en gezellig. Toch zijn we een beetje teleurgesteld. Onze verwachtingen waren te hoog door de bijnaam van het stadje "Klein Venetië". Op weg naar onze fietsen moeten we schuilen voor een plotse, hevige stortbui. We vluchten een café binnen. Gelukkig duurt het niet lang. De extra rustpauze met een lekkere koffie heeft deugd gedaan. 15.00u: We hebben nog alle tijd om Valli di Comacchio, het poldergebied rond Comacchio, in te trekken. De zoutplassen zijn een paradijs voor vissen en watervogels en erg geliefd bij bird-watchers en natuurliefhebbers. Met een onverhard dijkpad fietsen we de Valli in. De rand van de lagune is bezaaid met vissershuisjes en daarbijhorende kruisnetten. De vissers wuiven ons na. We kruisen een groepje moedige wandelaars. Over bruggetjes en sluisjes komen we bij Stazione da pesca Foce. Dit is de plek waar vroeger paling werd gevangen. Tegenwoordig is het een natuurcentrum maar vooral het vertrekpunt voor wandel-, fiets- en bootexcursies. Na een rustpauze, inclusief een natje en een droogje, zetten we onze tocht verder. Nu komen we pas echt in het watervogelland. We zien aalscholvers, ibissen, een kolonie roze flamingo's, ... Jammer, maar te ver af om mooie foto's te schieten. Het worden dus alleen sfeerbeelden van een uniek landschap. In de verte zien we de Salinetta, de zoutopslagplaats. Tegenwoordig wordt zout vooral gebruikt om paling en sardines in te maken. Het pad loopt verder langs salines en het kanaal Logonovo en eindigt in Lido Degli Estensi. Voor 0,50 euro zet het veer ons over het kanaal dat Comacchio met de zee verbindt. Van Porto Garibaldi trappen we terug naar Lido degli Scacchi, naar Camping Florenz. Einde van een vermoeiende maar fantastische dag! Dag 40 - Overnachting: Lido degli Scacchi, Kawan Village Florenz |
Comacchio: kanaal met brug Valli di Comacchio Vissershuisjes met kruisnetten |
Vrijdag, 10 juni Lido degli Scacchi 8.00 u en 16°C: De lucht is grijs en grauw ondanks de voorspelling van een zonnige, warme dag. Na de middag stijgt de temperatuur en er komen gaten in de lucht. We houden het rustig met een partijtje zwemmen, lezen, plannen maken voor de komende dagen, ...'s Avonds worden we gelokt door vrolijke muziek en belanden op de dansvloer. Dag 41 - Overnachting: Lido degli Scacchi, Kawan Village Florenz |
Zaterdag, 11 juni - Van Lido di Scacchi via de Abdij van Pomposa naar Chioggia 10.00 u: We trekken hogerop, naar Chioggia.Onderweg stoppen we bij de Romaanse Abdij van Pomposa die in het natuurgebied Mezzano ligt. De 48 meter hoge klokkentoren is al van ver te zien. Voor 65-plussers is een bezoek aan het eeuwenoude abdijcomplex gratis. De zuilengang vóór de basiliek is gedecoreerd met friezen in baksteen en beelden met symbolische Byzantijnse dieren. Het interieur van de kerk is magniefiek met waardevolle fresco's en een met mozaïeksteentjes ingelegde vloer. Nog meer belangrijke fresco's worden bewaard in vertrekken waar ooit de monniken woonden. In het Museum Pomposiano, dat zich bevindt in wat ooit het slaapgedeelte van het klooster was, worden archeologische vondsten tentoongesteld. De abdij bezoeken is een "must". Er is een camperplaats bij de abdij. We zouden kunnen blijven en rondtoeren in het natuurgebied. Toch snorren we, zoals gepland, verder naar Chioggia en ruilen de regio Emilia Romagna voor de regio Veneto. |
|
Abdij Pomposa: Interieur Basiliek
Veneto heeft het natuurschoon van de Dolomieten en het Garda Meer maar ook schitterende steden zoals Verona, Vicenza en Padua. |
Kanaal in Chioggia Chioggia |
13.00 u: Camping Oasi in Chioggia is moeilijk te bereiken.
De weg is smal met weinig mogelijkheid om uit te wijken voor eventuele tegenliggers.
De camping is klein en overvol en wat ons betreft alleen goed om Chioggia te bezoeken. De stad ligt op ongeveer 8 kilometer. De beste manier om er te geraken is met een stalen ros. Het oude centrum bestaat eigenlijk uit één lange straat, de Corso del Popolo. Evenwijdig loopt een kanaal met een negental bruggen. Het is vandaag echter niet de beste dag om Chioggia te bezoeken. Er wordt gefeest! De naamdag van de patroonheilige van de stad wordt gevierd. De hele Corso del Popolo wordt ingenomen door marktkramers. Druk! Druk! We lopen even binnen in de kathedraal en bezoeken het Museo Civico della Laguna Sud waar het maritieme verleden van Chioggia weergegeven wordt. Daarna drummen we ons met veel moeite door de menigte in de Corso del Popolo om naar de andere kant van de stad te komen. Met onze fietsen langs het kanaal, over de bruggen, is geen alternatief. Op zich is Chioggia wel een leuke stad, gebouwd op palen en doorkruist met kanalen. Er is wel enige vergelijking met de prachtstad Venetië maar ze kan er toch niet aan tippen! Om het drukke verkeer te vermijden maken we een grote omweg zodat we met een fietsweg langs de zee terug in de camping komen. Dag 42: 65 km |
Montagnana: Deel van de ommuring |
Zondag, 12 juni - Van Chioggia via Montagnana naar Curon Venosta We zetten onze terugreis in. Onderweg houden we halt in Montagnana. Er is een camperplaats dichtbij de muur. Montagnana is een middeleeuwse vestingstad omgeven door een stadsmuur die versterkt is met vierentwintig stevige torens. In de stad resten nog paleizen uit de 16de tot 18de eeuw en ook middeleeuwse huizen. Door de Porta Vicenza komen we op het centraal plein, de Piazza Vittorio Emanuele II, met de Duomo en het Palazzo comunale. Er is net een show met paardenkoetsen en daardoor is het gezellig druk.Na de middag rijden we verder via Verona, Trento en Bolzano tot Curon Venosta, zo'n 10 km van de Oostenrijkse grens. Op een parking langs de SS40, bij het meer, parkeren we ons naast vier andere campers om te overnachten. Dag 43: 383 km |
Curon Venosta in Trentino-Alto Adige: Zicht op het meer vanaf de parking
Het Italiaanse Trento en het Duitstalige Süd Tirol vormen samen de regio
Trentino-Alto Adige.
In cultureel opzicht zijn de twee gebieden totaal verschillend, maar in de overweldigende natuur vormen ze een eenheid. Het gebied is bijna geheel bedekt met bergen. Het Oosten wordt gedomineerd door de majestueuze Dolomieten, meer in het noorden gaan de bergen geleidelijk over in de Alpen. Het dal van de Adige met zijn ongerepte natuur is rijk aan meren, rivieren, beekjes en bossen. Er staan ook veel kastelen die jaren geleden gebouwd zijn door de Tiroolse adel. |
Burchten onderweg Lasa-marmer Lasa-Marmer zelfs op de stoep |
Maandag, 13 juni - Van Curon Venosta naar Lasa 8.00 u, 9°C en regenachtig: Het weer zorgt al voor een thuisgevoel. Wat een verschil met vorige dagen. Vandaag trekken we voor het eerst sinds ons vertrek iets warmers aan, de jeans en pull komen de kast uit.9.00 u: We rijden verder richting heimat, of toch niet ... Bij het starten blijft een waarschuwingslampje branden, de motor schokt en valt stil. Nog eens en nog eens... Wat een geluk dat dit hier voorvalt en niet een paar kilometer verder in de tunnel! We nemen contact op met de verzekering. Zij zorgen er voor dat we afgesleept worden naar een garage. 13.00: We zijn neergeplant op de parking van Garage Iveco in Lasa. Het is vandaag tweede Pinksterendag, een feestdag, wat inhoudt dat alle winkels ook de garages gesloten zijn. Dat vraagt om een dagje geduld. We laten het niet aan ons hart komen. Het valt zelfs erg mee want Lasa is een bijzonder dorpje dat we nu bij toeval ontdekken. Lasa ligt wondermooi in het dal Val Venosta-Vinschgau, een natuurparadijs. Op onze wandeltocht naar het centrum komen we voorbij de marmerfabriek "Lasa Marmo". We ervaren al direct dat dit idyllische dorpje volledig in het teken staat van het marmer dat hier, hoog boven het dorp, ontgonnen wordt. Met een tandradspoor worden de blokken naar beneden vervoerd, naar de marmerfabriek waar ze verwerkt worden. Overal in het dorp vinden we "marmer". De gevel van de kerk is uit marmer opgetrokken; de zerken op het kerkhof zijn uit marmer gemaakt; zelfs de stoepen zijn gelegd met klinkers van marmer. Een inwoner vertelt ons dat die klinkers gehouwen zijn uit het afval van de 8300 marmeren grafzerken die indertijd gemaakt zijn voor de Amerikaanse Militaire Erebegraafplaats in Margraten. De etensvoorraad in onze camper is volledig uitgeput. We profiteren er van om de plaatselijke gerechten te proeven. De eigenaar van het restaurantje heeft een collectie marmeren beeldhouwwerken en geïllustreerde boeken over de historie en evolutie van de marmerproductie. Hij vertelt met veel bravoure over zijn dorp en gaat prat over het Lasa-marmer dat nog witter is en beter bewerkbaar dan dat van Carrara. Tegen de avond hebben we alle hoeken van Lasa gezien. De dag is zó om. Dag 44: km |
Woensdag, 15 juni 10.00 u: Een taxi brengt ons naar Bolzano, naar de luchthaven waar Ethias bij Eurocar voor ons een vervangwagen bestelde. Bolzano ligt 72 kilometer van Lasa. We doen er een uur over. Met de Renault Sedan die ter onze beschikking is, rijden we terug naar Garage Iveco. We laden onze inboedel over en laten ons campertje achter onder de hoede van de garagist.En nu, eindelijk op weg naar huis! We rijden via Landeck, Imst, Ulm, ... Het autootje rijdt prima. Ongeveer 19.00 uur verlaten we de autoweg om in Altenstadt te overnachten in een Gasthof. Dag 46: 663 km |
Donderdag, 16 juni Na een welverdiende nachtrust en een flink ontbijt zetten we onze terugreis verder. Er resten ons nog een 630 kilometer.In de vroege namiddag belanden we eindelijk thuis. Arrivederci Italia! |
In totaal legden we ongeveer 4000 kilometer af. Behalve de perikelen op de terugweg was het een fantastische reis met een brok natuur en cultuur, met de zee en de bergen, ... Het leven in Italië is een stuk duurder maar ook rijkelijker. We hebben genoten en keren zeker nog terug. PS: Na een tiental dagen stond onze camper in de garage van ons dorp. De garagist dacht ook aan "iets elektronisch". Het bleek uiteindelijk een slechte connectie te zijn. Ons campertje is weer prima in orde en we kunnen er weer op uit. |
P.S.: Alle gegevens die je hier vindt zoals adressen, prijzen, links naar andere sites, coördinaten, enz. zijn louter ter informatie. Ik ben niet verantwoordelijk voor gegevens die gewijzigd of fout zijn. |